چهار باید و نباید برای کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی

  • به عنوان یک مالک کسب و کار به خوبی از اهمیت شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط بین کسب و کار خودتان و مشتریان اطلاع دارید. هر گاه که مشتریان در پی یافتن محصول یا خدمت جدیدی هستند، جستجوی خود را از شبکه های اجتماعی شروع می کنند، نه تنها برای کسب اطلاع در مورد برند شما، بلکه برای اینکه از نظر دیگر مصرف کننده گان در مورد برند و محصول شما مطلع شوند.

    در حالیکه روز به روز بر تعداد شرکت های بیشتری که در حال ایجاد استراتژی بازاریابی برای خودشان هستند افزوده می شود، توجه به این نکته هم ضرورت دارد که هر استراتژی اثر بخش نیست.

    در این مطلب برخی از تاکتیک های کاربردی در شبکه های مجازی را برای استفاده شدن یا عدم توجه به آنها توسط برند ها فهرست کرده ایم:

    1- خودتان را بشناسید.

    هویت خود، هویت برند خود و لحن کسی که از طرف شما بر روی شبکه های اجتماعی صحبت می کند را بفهمید. شما هستید که محصول، تولید، شرکت و برند خود را به بهترین شکل می شناسید. داشتن توانایی در انتقال این پیام اولین چیزی است که من به مراجعه کننده گان خودم گوشزد می کنم، در نتیجه بر روی هر شبکه  اجتماعی که فعالیت داشته باشید، مخاطبین حسی ناشی از آشنایی و نزدیکی نسبت به شما دارند. بقیه تاکتیک ها مربوط به زبان و چگونگی بیان یک عبارت بر روی شبکه های مختلف از قبیل توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک است.

    2- در تعاملات خود به بحث و جدال نپردازید.

    توجه داشته باشید که در محتوای خود و نظرات و تعاملات بعدی که از سوی مخاطبین خود در ادامه آن منتشر می شود، هرگز دست به مباحثه یا جدال نزنید. اغلب لحن این مجادله ها به مانند این است که گویی آن محتوا از طرف برند شما منتشر نشده است. نکته دیگر توجه به عدم انتشار مطلب یا محتوایی بر خلاف ادعا، صحبت و عملکرد شما می باشد.

    چهار باید و نباید برای کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی
    چهار باید و نباید برای کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی

    3- مخاطب خود را بشناسید.

    شناخت این که چه کسی را مورد هدف قرار می دهید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. آنها به چه کاری مشغول هستند؟ چه زمانی آنلاین هستند؟ با در اختیار داشتن یک کارشناس زیرک و خبره در حوزه شبکه های اجتماعی به راحتی قادر به استخراج این دست از اطلاعات هستید. شناخت و درک اهداف خودتان به شما اجازه می دهد تا بخوبی موفقیت ها و شکست های خود را ببینید – – شبکه های اجتماعی به شما اجازه می دهند تا این موارد را بهتر و سریعتر از هر زیر ساخت دیگری ببینید.

    4- فرض و گمانی را در مورد مخاطب خود ایجاد نکنید.

    اینکه تصور کنید که تنها به دلیل اعتقاد شما به موضوعی خاص، مخاطبین شما به آن شکل خاص رفتار می کنند، کاملا اشتباه است. مخاطبین خود را به عنوان یک فاعل در نظر بگیرید، نه تنها بصورت یک مفعول. کار شما بر روی شبکه های اجتماعی گفتگویی دو سویه است، ارتباطی بین شما و آن فرد بخصوص.

    ببینید مخاطبین شما چگونه در حال تغییر کردن هستند. از طریق ارتباط برقرار کردن با تیم شبکه اجتماعی خود بطور مستمر در مورد این مخاطبین بیاموزید. اینها افرادی از خط مقدم شما هستند که به شما اجازه درک این موضوع را می دهند که بخوبی متوجه شوید که چه چیزی اثر گذار است و چه چیزی اثر گذار نیست – اینکه مردم با چه چیزهایی بخوبی ارتباط برقرار می کنند و به چه مواردی اصلا اهمیت نمی دهند. این فرصتی است برای اینکه بخوبی و در کمترین زمان متوجه شوید که برند شما چگونه توسط دیگران درک می شود.

    5- از پیش برنامه ریزی داشته باشید.

    مگر اینکه خودتان یک استراتژیست ماهر و زیرک در زمینه شبکه اجتماعی باشید، در غیر اینصورت استخدام یک کارشناس خبره در این حوزه از ارزش بسیار زیادی برخوردار می باشد. شما به فردی نیاز دارید که در این شبکه ها غوطه ور باشد تا به شما در اندازه گیری اهداف و میزان دستیابی به آنها کمک کند. خواه تیمی با تجربه یا مجموعه ای بی تجربه در اختیار داشته باشید، یک استراتژی خوب شما را در موقعیتی خوب و مناسب برای اجرا قرار می دهد.

    6- تصور نکنید که حضور شما در شبکه های اجتماعی به معنای شناخت کامل شما از آنهاست.

    تنها داشتن یک حساب کاربری شخصی در این شبکه های اجتماعی به معنی داشتن اطلاعات کامل از خم و چم تبلیغات فیسبوک و توئیتر نیست. از آنجائیکه این شبکه های پیوسته در حال تغییر دادن و بهبود جزئیات این موارد بطور مستمر هستند، در اختیار داشتن یک کارشناس خبره که همواره در دسترس باشد، از دردسر های آتی شما می کاهد. به این معنا که شخصی را در اختیار داشته باشید که شغلش اطلاع و تسلط کامل بر تغییرات این سیستم ها و چگونگی استفاده بهینه از آنها باشد.

    7- همواره دست به آزمون بزنید و روش انجام کار را بیاموزید.

    از استراتژیست و تیم شبکه های اجتماعی خود بخواهید تا عمق این دریای پیش رو را بسنجند. ایده ها و راهکار های مختلفی را برای آزمودن در نظر بگیرید و ببینید کدام یک از آنها در رابطه با مخاطبین شما تاثیر گذار و اثر بخش است و کدام یک تاثیری ندارد. هر قدر یک ایده و تز را بیشتر مورد سنجش و آزمون قرار دهید و از تطابق آن با اطلاعات برآمده از مخاطبین خود  – – که به راحتی از زیر ساخت های شبکه های اجتماعی قابل استخراج است – – مطمئن شوید، به نتایج بهتری در عملکرد خود دست پیدا می کنید. موارد اثر بخش را بشناسید و مواردی که تاثیر خاصی بر فعالیت شما ندارند را از بودجه شبکه های اجتماعی خود خارج کنید.

    8- با مخاطبین خود راحت و آسوده نباشید.

    شما می خواهید مطمئن شوید که در ارتباط و تعامل با تجربه ای خلاقانه برای ارتباط با دیگر مردم هستید. اگر من برنامه ای برای بیرون رفتن با دوستان در روزهای جمعه داشته باشم و هر جمعه داستان و مطلبی را بصورت تکراری برای آنها بیان کنم، زمان زیادی نمی کشد که دیگر دوستی برای بیرون رفتن با آنها در روزهای جمعه نخواهم داشت. بخاطر داشته باشید که شما خواهان داشتن ارتباطی دو سویه و در حال توسعه با گروه ها و جوامع مرتبط هستید. این جوامع و گروه ها به شما اجازه می دهند تا حوزه گسترده مطالب و موضوعات مورد علاقه آنها را بشناسید، که همواره موجب می شود برند شما در نظر آنها جذاب به نظر برسد.

    در نهایت نگاهی نقادانه به استراتژی شبکه های اجتماعی خود داشته باشید و هر جا که نیاز دیدید تغییرات لازم را در آنها ایجاد کنید. همواره در ذهن داشته باشید که شبکه های اجتماعی به خودی خود می توانند موجب شکست یا موفقیت کسب و کار شما شوند. شما باید از استراتژیهایی استفاده کنید که موجب هدایت مردم به سمت برند و کسب و کار شما می شوند و همچنین موجب بازگشت بیشتر آنها به سوی شما می شوند.

    نویسنده: دِبوراه میچل – 31 فروردین 1394

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 171 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید