6 درسی که در حوزه بازاریابی ویروسی می توان از چالش سطل آب یخ آموخت

  • خوراک های اجتماعی از سراسر دنیا  مالامال از ویدئوها و تصاویری از افراد مشهور و شناخته شده، مخترعین، مدیران عامل، قهرمانان و سیاستمدارانی است که همگی در حال شرکت در شور و احساسی ویروسی هستند که اخیرا تحت عنوان چالش سطل آب یخ شناخته شده است.

    خواه به عکس العمل دوستان خود نسبت به سطل آب یخ خندیده اید یا اینکه خودتان وارد این عرصه شده اید، ارسال ها و محتواهای مختلفی از این موضوع در همه جا یافت می شود. این ابتکار به چیزی دست یافته است که در اصل رویای هر بازاریابی را تشکیل می دهد: ویروسی شدن و بدست آوردن توجه گسترده در سراسر دنیا در عرض تنها یک یا دو ماه.

    چگونه این ابتکار ساده تبدیل به نهضتی شده است که موجب شرکت برخی از بزرگترین افراد و نامها در آن فقط در سطح کشور آمریکا شده است، که برخی از این افراد شامل بیل گیتس(Bill Gates)، شریل سند برگ(Sheryl Sandberg)، مارک زوکربرگ(Mark Zuckerberg)، کوب بریانت(Kobe Bryant)،اپرا(Oprah) و فرماندار نیوجرسی کریس کریستی(Chris Christie) می شود؟

    چالش سطل آب یخ به سود انجمنی به نام ALS است که وقف جمع آوری کمک های نقدی جهت انجام تحقیقات علمی در رابطه با یافتن درمانی برای بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و نیز درمان مبتلایان به این بیماری شده است. ابتدای این چالش از فراخوان و دعوتی از طرف پیت فریت (Pete Frates) بود که از سال 2012 مبتلا به این بیماری شده بود.

    استارت آپ ها، بنگاه های تاسیس شده و بازاریابان از هر دسته و گروهی می توانند مواردی را از موفقیت چالش سطل آب یخ بیاموزند. آن دسته از افراد که سعی در ایجاد یک کمپین ویروسی دارند می توانند مراحل زیر را برای موفقیت خود طی کنند:

    1- هدف یا دلیل اصلی را شناسایی کنید.

    هدف بلند مدت چالش سطل آب یخ گسترش آگاهی و جمع آوری کمک نقدی برای تحقیقات در زمینه بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و موفقیت آن از انتظارات اولیه در این مورد فراتر رفته است. هدف کوتاه مدت ساده و روشن بوده و این چالش به تلاش زیادی از طرف شرکت کنندگان نیاز ندارد: آنلاین شدن برای کمک یا خالی کردن یک سطل آب یخ بر روی سر، یا انجام هر دو مورد.

    مصرف کنندگان امروزی همیشه ساده گی و پیام مستقیم را می پسندند. آنها عموما زمانی را برای خواندن کامل یک مقاله، روزنامه یا یک صفحه وب به منظور درک یک پیام صرف نمی کنند، و شما بازاریابان، بدانید که سادگی همیشه دوست شماست.

    2- آن را ساده و لذت بخش جلوه دهید.

    تنها موارد اندکی وجود دارند که می توانند لذت بخش تر و خنده دار تر از دیدن دوستان خودتان در حالی که یک سطل آب یخ بر روی آنها ریخته می شود و در ادامه دیدن انقباض ماهیچه های آنها در اثر تماس با آب یخ، فریاد کشیدن و لرزیدن آنها در یک نقطه باشد. فضای اینترنت مملوء از ویدئو ها و تصاویری کمدی از افرادی است که این چالش را پذیرفته و انجام داده اند.

    مردم دوست دارند بخندند، بنابراین سعی در سرگرم نگاه داشتن مخاطبین خود با یک ویدئو یا عکسی داشته باشید که آنها از دیدن آن لذت می برند. حفظ شادی و نشاط در امور و موضوعات مختلف اجازه تعامل بیشتر مردم با سازمان خود در سطحی انسانی تر را می دهند و می تواند تعامل بیشتر بصورتی قابل اعتماد را تشویق کند.

    3- فوریتی را برای آن تعیین کنید.

    از آنهایی که خواسته شده است تا در چالش سطل آب یخ بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شرکت کنند، تنها 24 ساعت برای شرکت کردن در آن فرصت دارند.

    اگر می خواهید یک ایده رشد کرده و شکوفا شود، محدوده زمانی آن را کم در نظر بگیرید تا به انجام شدن فرایند سرعت ببخشید. با دادن یک ضرب الاجل به مخاطب خودتان، این ابتکار تبدیل به یک اولویت مهمتر می شود.

    4- قدرت تکثیر را بخوبی درک کنید.

    این چالش از شرکت کنندگان می خواهد تا سه نفر دیگر را به شرکت در این چالش تشویق نمایند، بنابراین بدین طریق یک اثر افزایشی را ایجاد کرده است.

    در صورت امکان، به مصرف کنندگان شرکت کرده در یک ابتکار اجازه درگیر ساختن شبکه ارتباطات خودشان در آن ابتکار را بدهید، بنابراین آنها می توانند در شادی و لذت داخل شدن دیگران در این ابتکار هم شریک شوند. نکته مثبت هر بازاریابی اینست که باعث شود برند یک شرکت بیش از پیش در معرض دید دیگران قرار بگیرد.

    5- آن را بر روی زیرساخت های مختلف به اشتراک بگذارید.

    اخبار مربوط به چالش سطل آب یخ بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بر روی تعدادی از شبکه های اجتماعی از قبیل فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و یوتیوپ در حال منشتر شدن و اشتراک گذاری می باشد.

    اگر به دنبال این موضوع هستید که یک ایده یا کمپین بصورت ویروسی و دهان به دهان منتشر شود، اشتراک گذاری مطالب جدید و بروز در رابطه با آن را در سطح زیرساخت های اجتماعی مختلف ساده کنید. به مردم و مخاطبین خود دلیلی برای عدم شرکت در آن ندهید.

    6- به شرکت کنندگان فرصتی برای داشتن یک احساس فوق العاده بدهید.

    هر کسی دوست دارد تا همواره در رابطه با رفتار و اعمال خودش احساسی بهتر را تجربه کند. چالش سطل آب یخ به جمع آوری کمک های نقدی با یک هدف درمانی مشغول است و در این رابطه میزان کمک هیچ اهمیتی ندارد، شرکت کنندگان در این امر به هر روی احساس خوبی از کمک کردن به دیگر افرادی که نیاز به کمک دارند به دست می آورند.

    علاوه بر این چالش به شرکت کنندگان حس خوبی ار اتحاد و همبستگی می دهد: آنها احساسی خوب و هدفی به منظور معروف شدن و بزرگ شدن را با هم شریک می شوند.

    آغاز کردن یک ابتکار همانند این به شرکت کنندگان اجازه برقراری یک ارتباط عاطفی با یک سازمان را می دهد و فرصتی برای گفتگوی دو جانبه را فراهم می آورد.

    نویسنده گابریل بوکو – 5 شهریور 1393

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 71 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید