ده پیش بینی برتر در رابطه با رسانه های اجتماعی

  • فایلهای ویدئویی و موبایل و پذیرش گسترده بازاریابی محتوایی توسط مخاطبان می باشد.

    بنابراین انتظار چه تغییراتی را در این زمینه برای 12 ماه آینده خواهیم داشت؟ کسب و کارها و برند های مختلف برای به روز و همگام بودن با دیگر رقبای خود به چه روندهایی در این رسانه ها باید توجه ویژه داشته باشند.

    در اینجا 10 پیش بینی برتر خودم را در این رابطه برایتان شرح می دهم.

    1- این ماجرا همه و همه حول محور نمایش و تصویر است، نه فقط بیان موضوع: محتوای تصویر محور پیشی می گیرد.

    با توجه به مواردی که تاکنون در سال جاری دیده ایم، هیچ شکی نیست که مشهور بودن و کاربرد محتوای تصویر محور در محیط رسانه های اجتماعی در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

    ما می دانیم آن دسته از محتوایی که دارای تصویر یا فایل ویدئویی هستند در زمان بررسی دفعات مورد پسند واقع شدن، نشر دوباره در محیط مجازی و دریافت نظرات به نسبت از محتوای بدون تصویر بهتر و موفق تر عمل می کنند. عدم توانایی یا موفقیت در استفاده و بکارگیری محتوای رسانه محور در استراتژی محتوایی رسانه اجتماعی شما به معنای از دست دادن حجم انبوهی از تعامل و ارتباط بالقوه می باشد.

    تنها نگاهی داشته باشید به نتایج بدست آمده در سالی که رو به پایان است:

    مقالاتی که حاوی تصاویر مرتبط با مضمون آن مقاله می باشد به طور متوسط 94% بیشتر از دیگر موارد مشابه دیده می شوند.

    تصاویر در محیط فیسبوک 53% بیشتر از محتوای بدون تصویر مورد پسند کاربران واقع می شوند.

    توئیت های همراه با تصویر دارای 18% نرخ کلیک بیشتر نسب به توئیت های بدون تصویر هستند، 89% بیشتر مورد علاقه مخاطب بوده و یا به عبارت دیگر لایک دریافت کرده اند و 15% بیشتر ریتوئیت شده یا در محیط تویئتر به اشتراک گذاشته می شوند.

    کسب و کار ها نیاز خواهند داشت در روند استفاده و بکارگیری محتوای تصویر محور در محتوای موجود خود و ایجاد روشهای جدید بکارگیری محتوای اینچنینی در تمامی ابعاد استراتژی اجتماعی خود بصورت خلاقانه عمل کنند.

    2- اینستاگرام و اِسنَپ چَت به بازیکنان اصلی این حوزه تبدیل خواهند شد و کسب و کارها برای رساندن محتوا و پیام خود به مخاطبین با استفاده از شیوه های نوین و ویژه به آنها روی خواهند آورند.

    چند نمونه از آمارهای موجود برای ارائه به شما در رابطه با این زیرساخت ها:

    در سال جاری اینستاگرام با داشتن 150 میلیون کاربر و بارگذاری 40 میلیون تصویر در روز یکی از شبکهای اجتماعی با نرخ رشد سریع بود.

    71% درصد برندهای مطرح و برتر امروزه در شبکه اینستاگرام حضور دارند.

    مقیاس میزان تعامل مخاطب در محیط اینستاگرام (پسندیدن و درج نظر) از سال گذشته تاکنون 350% افزایش را نشان می دهد.

    در ارتباط با نوشتن محتوای متن محور، اِسنَپ چَت چهارمین اپلیکیشن رایگان و معروف آیفون در فروشگاه آیتیونز بر اساس آمار ارائه شده از طرف این فروشگاه می باشد.

    اِسنَپ چَت در مقام کاربرد در بین اپلیکیشن های آیفون در جایگاه نهم قرار می گیرد.

    اگر هنوز فرصت آشنایی با اِسنَپ چَت را نداشته اید، (تنها 18.6% از کابرران آیفون در حال حاضر از این اپلیکیشن استفاده می کنند)، در اینجا توضیح مختصری از آن را برای شما بیان می کنم: اِسنَپ چَت اپلیکیشنی است که می توان از آن برای ارسال عکس و فایل ویدئویی که تنها برای مشاهده در یک طیف زمانی مشخص می باشد (این زمان معمولا بین 1 تا 10 ثانیه در نظر گرفته می شود)، قابل استفاده است. بعد از اینکه این زمان به اتمام برسد، آن تصویر یا فایل ویدئویی از روی سرورهای اِسنَپ چَت مخفی شده و سپس پاک می شود.

    یکی از جالب ترین کاربردهای اِسنَپ چَت و اینستاگرام که ما باید بسیار به آن توجه کنیم دسترسی پیدا کردن به مصرف کنندگان از طریق کوپن می باشد. در حالی که تقریبا تعداد اندکی از کسب و کارها از اینستاگرام برای پیشنهاد دادن کوپن، تخفیف و دیگر موارد ویژه به نفع خودشان استفاده می کنند، نتیجه انتشار کوپن ها از طریق اِسنَپ چَت هم جالب و دیدنی خواهد بود. این کوپن ها که تنها برای چند ثانیه در دسترس مخاطبین و کاربران هستند، معنایی تازه به مفهوم فروش و تخفیف های لحظه ای می دهند.

    3- کسب و کارها از ویدئو های کوتاه برای دسترسی پیدا کردن به مشتریان آشنا و مطلع از کاربردهای موبایل استفاده خواهند کرد.

    در طی سال گذشته استفاده از ویدئوهای کوتاه اصلا مورد توجه نبود و برای صاحبان کسب و کارها اهمیتی نداشت. اما این ویدئو کلیپ های کوتاه و چند ثانیه ای تاکنون در سال گذشته تقریبا تاثیرات خوبی را بر کسب و کارهای مختلف داشته است. در سال گذشته با ظهور ویدئوهای اینستاگرام و واین(Vine)، کسب و کارها در حال پیدا کردن راههایی برای استفاده از این زیر ساخت ها جهت جذب مشتریان آشنا و مطلع از کاربردهای موبایل هستند؛ خصوصا آن دسته از مشتریانی که در سالهای نزدیک به هزاره به دنیا آمده اند جزء این دسته از مشتریان هدف هستند. تا اینجا کار تعدادی از کسب و کارها تلاش های بسیاری کرده اند تا متوجه چگونگی استفاده از ویدئوهای 6 ثانیه ای با هدف انتقال پیام بازاریابی شوند. در سال جاری و زمانی که موعد استفاده عمومی از ویدئو های کوتاه می شود، کسب و کارها اقدام به تغییر اولویت های خود خواهند کرد تا بتوانند با استفاده از این ویدئو ها جلب توجه مخاطب خود را بکنند، وی را سرگرم کنند و باعث کنجکاوی وی شوند و البته با وجود متولدین در سالهای نزدیک به هزاره که با سرعت در حال تغییر دادن و جابجا کردن تلویزیون ها و لپ تاپ های خود با تبلت ها و گوشیهای هوشمند خود هستند، این ویدئو ها که بسیار راحت و حتی در زمان حرکت نیز قابل دیدن هستند، راهی خواهند بود برای دسترسی پیدا کردن کسب و کارها به گروهی از مخاطبان که پیش از این بسیار به دنبال آنها بوده اند.

    4- محتوای مرتبط تبدیل به یک ضرورت می شود.

    ما همگی پیش از این از اهمیت داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوایی مناسب و قابل اتکا آگاه بوده ایم. کسب و کارهایی که هنوز متکی به روشهای بهینه سازی از تاریخ گذشته یا با محوریت نشر هرزنامه یا روشهای لینک سازی جهت انتقال ترافیک هستند، می بایست هر چه سریعتر اقدام به تغییر رویه خود کنند یا اینکه ریسک خاموشی و ناپدید شدن کسب و کار خود را بپذیرند.

    برنامه بازاریابی محتوایی به عنوان یک بعد یکپارچه از یک استراتژی بازاریابی محتوایی دیگر یک موضوع تجملی به حساب نمی آید. کسب و کارها نیاز خواهند داشت تا اقدام به تهیه محتوای با کیفیت و دست اول نمایند که در حقیقت موجب افزایش گفتگو در مورد آن کسب و کار می شود و ارزشی واقعی را به مخاطبین خود ارائه می کند. با این حجم و نوع از محتوا که کسب و کارها در حال ارائه به مخاطبین خود هستند، تنها بهترین آنها به موفقیت دست پیدا خواهند کرد.

    5- برندهایی که سرگرم کردن مخاطبین خود را با آغوش باز می پذیرند، برنده می شوند.

    اجازه دهید تا از شما سوالی بپرسم: از دیدن و خواندن چه نوع محتوایی لذت می برید؟ آیا شما از ابتدا تا انتهای تبلیغاتی را که به سبک مطالب ارائه شده در مدارس قدیمی تهیه شده و تنها اقدام به ارائه اطلاعاتی خاص به شما می کنند را می پذیرید یا مشتاقانه اقدام به دانلود جزواتی می کنید که سراسر از ویژگی های یک محصول صحبت می کنند؟ اگر بخواهیم بطور کلی به این موضوع نگاه کنیم، من تصور می کنم که که پاسخ شما به این سوالها یک “نه” محکم باشد.

    کسب و کارها نیاز دارند تا استفاده از محتوا را به عنوان یکی از راههای جذب مشتری از طریق سرگرمی بپذیرند. با وجود آنکه روش جلب توجه و ایجاد علاقه مصرف کنندگان در رابطه با ارائه محتوای جالب و جلب توجه کننده که در حقیقت برای مخاطب لذتبخش و خنده آور هم باشد، جزء اولین و مهمترین عنصر می باشد، عرضه اطلاعات همیشه یک ضروریت بوده و خواهد بود.

    6- یک استراتژی برای موبایل به موضوعی حیاتی و واجب تبدیل می شود.

    با گزارش هایی مبنی بر اینکه استفاده از موبایل از کامپیوترهای رومیزی در زمانی در میانه سالهای 2015 و 2016 پیشی می گیرد، کسب و کارهایی که می خواهند همچنان در رقابت از دیگران پیشی بگیرند نیاز دارند تا نسبت به ترکیب کردن و گنجاندن موبایل در تمامی ابعاد کسب و کار خودشان اقدامی جدی به عمل بیاورند. تنها داشتن یک وبسایت مناسب برای کاربران موبایل در این زمینه کافی نیست.

     کسب و کارها نیاز دارند تا موارد زیر را هم در برنامه خود لحاظ کنند:

    دسترسی به وبسایت آنها از طریق موبایل به چه صورت و کیفیتی است: طراحی پاسخگو و مناسب، نسخه موبایل، یا اپلیکیشن موبایل استراتژی کلی آنها در رابطه با موبایل به چه صورت است: در حالیکه 84% از خریداران گوشی های هوشمند از گوشی های خود در زمان حضور در فروشگاه ها استفاده می کنند، کسب و کارها نیاز دارند تا بفهمند که چگونه می توان تجربه های مجازی و واقعی مشتریان خودشان را با یکدیگر ترکیب کنند (کوپن ها، شرح نظرات در مورد محصولات از طرف مشتریان، سیستم های پیگیری ورود و خروج موبایل ها از یک محیط و …)

    استراتژی محتوایی آنها با موبایل چگونه کار می کند: ارائه بخش های کوچک و عملی از محتوا به کاربران موبایل، تعیین اینکه چه زمانی بازار هدف آنها به محتوا از طریق موبایل های خود دسترسی پیدا می کنند (به داده نمای زیر توجه کنید)، استفاده از بخشبندی برای ارائه نوع مناسب از محتوا به افراد مرتبط و ….

    مدیریت شبکه های اجتماعی

    7- خدمات مشتری باید جدی تر از قبل تلقی شود.

    همچنان که بازاریابی دهان به دهان به گسترش خود در سطح شبکه های اجتماعی و با سرعت بالا ادامه می دهد، برندها نیاز دارند تا قدرت خدمات مشتری اجتماعی مناسب و عالی را به رسمیت بشناسند. مصرف کنندگان نیاز دارند تا عزم و اراده مناسب در رابطه با سوالات و شکایات را که بصورت آنلاین، خصوصا در محیط فیسبوک و توئیتر مطرح شده اند را احساس کنند و برندهایی که به این نیاز پاسخ نمی دهند ریسک از دست دادن و غریبه ساختن مشتریان فعلی و بالقوه را برای خود بوجود می آورند.

    تعدادی از خصوصیات کلیدی که شرکتهای مختلف باید از خود نشان دهند تا در زمینه خدمات مشتری در حوزه آنلاین به موفقیت دست پیدا کنند، عبارت است:

    پاسخ گویی سریع

    همراه بودن ارتباطات با چاشنی طنز

    تبدیل کردن شکایات به فرصت برای جلب اعتماد مجدد

    تبدیل شدن به یک شنونده خوب و مناسب

    پاسخ گویی همراه با احترام و تک به تک به شکایات مطرح شده

    8- برندهای بیشتری در حال اخذ رویکرد جدی نسب به رسانه های اجتماعی هستند.

    در حالیکه یک برآورد تقریبی اعلام می کند که 93% از بازاریابان پیش از این به استفاده از رسانه های اجتماعی روی آورده اند، برندها نیاز دارند تا استراتژی های بازاریابی خود در رسانه های اجتماعی را به یک سطح بالاتر از این برسانند. کسب و کارهای آگاه و هوشمند بصورت روزافزون به این موضوع پی می برند که تنها حضور در در رسانه های اجتماعی مطرح دیگر کافی نیست. اتخاذ یک رویکرد جدی در رابطه با روند اجتماعی بودن به معنای ترکیب و بکارگیری آن در تمامی ابعاد کسب و کار است و تنها محدود به بازاریابی نیست: از توسعه محصول گرفته تا عملیات مختلف، خدمات مشتری و حفظ و نگهداری از وی را در بر می گیرد.

    حمایت گسترده شرکت از فعالیت های اجتماعی بطور فزاینده در آینده تبدیل به یک ضرورت می شود تا بتوانیم اطمینان داشته باشیم که تمامی فعالیت های مرتبط با آنها در شرکت بصورت مطلوب و متناسب با اهداف و ارزشهای کلی شرکت مورد پیگیری قرار گرفته است.

    9- بازاریابان اقدام به افزایش بودجه مصرفی در رسانه های اجتماعی می کنند.

    همچنان که بازاریابان فعالیت های اجتماعی را جدی تر از پیش تلقی می کنند، بودجه رسانه های اجتماعی هم نیاز به افزایش پیدا می کنند. درحالیکه حمایت گسترده شرکت ها از فعالیت های اجتماعی در این حوزه تا حدودی کم بوده، مدیریت بصورت فزاینده اهمیت سرمایه گذاری در یک استراتژی ثابت رسانه های اجتماعی را در نظر دارد.

    همانطور که در بالا اشاره شد، همچنان که برندها نیاز به ترکیب کردن فعالیت های اجتماعی را با تمامی دیگر ابعاد کسب و کار در نظر می گیرند، لزوما بودجه رسانه های اجتماعی هم افزایش پیدا خواهد کرد. با صرف شدن بخشهای زیادی از بودجه برای استخدام کردن مشاوران و کارکنان متخصص در زمینه رسانه های اجتماعی، کسب و کار ها نیاز دارند تا بصورت دقیق به نرخ بازگشت سرمایه خود و میزان موثر بودن استراتژی ها و ابزار رسانه های اجتماعی خود توجه داشته باشند.

    10- برندهای اجتماعی بیشتری تبدیل به کسب و کارهای اجتماعی می شوند.

    همانطور که تحلیلگر دیجیتالی معروف برایان سولیس می گوید: “در حالیکه ایجاد یک برند اجتماعی در حال حاضر یک ضرورت به حساب می آید، ساختن یک کسب و کار اجتماعی یک سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود . . . “. در حالیکه برندهای اجتماعی کسب و کارهایی هستند که از رسانه های اجتماعی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنند، یک کسب و کار حقیقتا اجتماعی کسب و کاری است که تمامی ابعاد کسب و کار خودش را با فعالیت های اجتماعی درگیر ساخته است.

    یک کسب و کار اجتماعی تمامی سطوح کسب و کار خود را با فعالیت اجتماعی هماهنگ و هم تراز می کند: در سیستم ها، فرایندها، و برنامه ریزیها. یک کسب و کار اجتماعی در استفاده از رسانه های اجتماعی فراتر از ارتباط برقرار کردن با مشتریان است و شامل هر دپارتمان، بخش و کارمندی در استراتژی رسانه اجتماعی آنها می شود.

    برایان سولیس ادامه می دهد که: “رسانه اجتماعی در تصاحب و مالکیت بازاریابی نیست، بلکه در تصاحب کل سازمان است. این موضوع همه چیز را تغییر می دهد … “. هر دپارتمانی نیاز دارد تا برای خود ورودی و مسئولیتی در رابطه با رسانه اجتماعی داشته باشد تا بتواند آن را تبدیل به یک تلاش گسترده و همه گیر در سراسر سازمان بکند.

    من از اینکه می بینم رسانه های اجتماعی ما را در ماههای آینده به کجا رهنمون می سازد، بسیار هیجان زده هستم. من فکر میکنم برای ما شگفتی هایی در پی خواهد بود که در حال حاضر امکان پیش بینی کردن آنها را نداریم – و مطمئنا در زمان اتفاق افتادن، آنها را با شما در میان خواهم گذاشت.

    نویسنده: کیم گارست

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 68 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • روش های زناشویی
      می 3, 2019 در 12:16 ب.ظ

      عالی قشنگ بود

    یک نظر اضافه کنید